Nadszedł czas aby przetestować kolejny akumulator, który został przez mnie zakupiony 1,5 roku temu. Akumulator jest zamontowany w samochodzie żony – Renault Twingo z silnikiem benzynowym 1,2 16V. Testowany akumulator Kozak KO440 posiada pojemność 44Ah oraz prąd rozruchowy 480A według normy EN – oto on w całej okazałości.

Najważniejsze parametry:
- pojemność: 44Ah
- prąd rozruchowy: 480A (wg. normy EN)
- wymiary: 207x175x175 (dł x szer x wys)
- stan: używany (1,5 roku)
- data zakupu: kwiecień 2018
- gwarancja: 2 lata
- cena: 160zł (w dniu zakupu)
Akumulator zostanie poddany szeregu testów:
- pomiar gęstości elektrolitu
- pomiar parametrów miernikiem BT-360
- pomiar spadku napięcia podczas obciążenia
- pomiar pojemności przez rozładowanie prądem 20-godzinnym
Samochód w którym był zamontowany akumulator porusza się tylko i wyłącznie w mieście na dość krótkich odcinkach, ostatnie ładowanie odbyło się pół roku temu. Wszystkie pomiary będą wykonywane w temperaturze otoczenia 12,7oC.
Pomiar gęstości elektrolitu
Elektrolit w akumulatorze czysty, bez zanieczyszczeń a jego gęstość wyniosła 1,30g/cm3. To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę że ładowanie w samochodzie raczej oscyluje na dość niskim, aczkolwiek akceptowalnym poziomie.

Ze względu na fakt iż akumulator jest w pełni naładowany – przejdę do następnych pomiarów.
Pomiar parametrów miernikiem BT-360
Po podłączeniu miernika, ten ukazał następujące parametry:
- napięcie spoczynkowe: 12,88V
- rezystancja wewnętrzna: 6,24 mOhm
- oszacowany prąd rozruchowy: 470A (na 480A zadeklarowanych przez producenta)
- stopień naładowania (SOC): 98%
- stopień zużycia (SOH): 76%

Pomiar spadku napięcia podczas obciążenia
Akumulator został obciążony prądem ok. 100A w czasie ok. 10 sekund. Najniższe zarejestrowane napięcie wyniosło 11,27V. Jak widać na wykresie poniżej, po ok. 5 sekundach napięcie zaczęło nieznacznie wzrastać, co wskazuje że akumulator jest w dobrym stanie.

Pomiar pojemności akumulatora
Akumulator został podłączony do miernika pojemności i obciążony stałym prądem 20-godzinnym (2,2A) za pomocą sztucznego obciążenia. Cały proces trwał 19 godzin i 11 minut – naprawdę nie spodziewałem się. Biorąc pod uwagę temperaturę elektrolitu na poziomie 12oC, liczyłem na uzyskanie pojemności rzędu 90% (44Ah x 90% = 39,6Ah), a jednak Kozak “pochwalił” się pojemnością aż 42,51Ah !!! Można więc przypuszczać że w temperaturze 25oC ta pojemność będzie jeszcze większa.

Po rozładowaniu dokonałem jeszcze raz pomiaru gęstości elektrolitu i ta wyniosła dokładnie 1,14g/cm3

Podsumowanie
Pomimo że akumulator nie jest już nowy, jego parametry (pojemność, prąd rozruchowy) pokrywają się z danymi producenta. Biorąc pod uwagę trasy jakie pokonuje samochód, akumulator z łatwością utrzymuje stopień naładowania – pomimo że gdy sprawdzałem napięcie ładowania na biegu jałowym bez obciążenia, to ładowania wahało się w okolicy 13,8V.
Gdy zestawimy parametry akumulatora, z jego niską ceną – można śmiało stwierdzić, że zakup tego modelu jest opłacalny i jeżeli jego parametry nadal będą utrzymywane na podobnym poziomie, z pewnością to dobry wybór.
Nie pozostało już nic innego jak naładować akumulator.