Kolejny test akumulatora Kozak KO740

image_pdf

Ponieważ w chwili obecnej posiadam drugi akumulator – Viking Bronze 73Ah, który ostatnio zawitał w moim warsztacie, postanowiłem ponownie przetestować akumulator który sprawdzałem na wiosnę. Ciekaw byłem jak wyglądają jego parametry w obecnych temperaturach, oraz jak wypada jego sprawność po ponad dwóch latach eksploatacji.

Powiązane wpisy

Testowany egzemplarz to Kozak KO740 o prądzie rozruchowym rzędu 720A oraz pojemności 74Ah. Akumulator został zakupiony w sierpniu 2017 roku i od tego czasu jest zamontowany w samochodzie Citroen C5 2.0 HDI.

Najważniejsze parametry:

  • pojemność: 74Ah
  • prąd rozruchowy: 720A (wg. normy EN)
  • wymiary: 278 x 175 x 175 mm (dł x szer x wys)
  • stan: używany( ponad 2 lata)
  • data zakupu: 08.2017
  • cena: 217 zł (w dniu zakupu)

Akumulator zostanie poddany następującym testom:

  • pomiar gęstości elektrolitu
  • pomiar parametrów miernikiem BT-360
  • pomiar spadku napięcia podczas obciążenia testerem TBP500
  • pomiar pojemności przez rozładowanie prądem 20-godzinnym

Wszystkie pomiary będą wykonywane w dość niskiej temperaturze otoczenia 6oC.

Pomiar gęstości elektrolitu

Akumulator był ładowany jakieś dwa miesiące temu, gęstość elektrolitu na poziomie 1,27-1,28g/cm3 – mogłoby być trochę więcej przy temperaturze 6oC, ale nadal mieści się w normie. Elektrolit czysty – próba jego wymieszania nie wykazała żadnych dodatkowych zabarwień ani zanieczyszczeń.

Pomiar parametrów miernikiem BT-360

Pomiar miernikiem wykazał następujące parametry:

  • napięcie spoczynkowe: 12,88V
  • rezystancja wewnętrzna: 4,54mOhm
  • prąd rozruchowy: 635A (na 720A zadeklarowanych przez producenta)
  • stopień naładowania (SOC): 98%
  • stopień zużycia (SOH): 64%

Pomiar spadku napięcia pod obciążeniem

Akumulator został podłączony do testera TBP500, oraz obciążony prądem rzędu 1/2 prądu rozruchowego (ok. 350A). Przy obecnej temperaturze, napięcie podczas obciążenia nie powinno spaść poniżej 9,4V.

Jak widać na zdjęciu powyżej – napięcie zatrzymało się na wartość ok. 10,2V

Pomiar pojemności

Akumulator został obciążony prądem 20-godzinnym – 3,75A. Proces rozładowania trwał dość krótko – bo zaledwie 9 godzin i 7 minut. Zmierzona pojemność podczas tego obciążenia wyniosła 34,18Ah – wykres z procesu rozładowania poniżej:

Rozładowanie akumulator prądem 3,75A

Aby oszacować pojemność 20-to godzinną skorzystałem z twierdzenia Peukerta dla współczynnika 1,3 – wynosić będzie w przybliżeniu 41Ah. Biorąc pod uwagę temperaturę, oczekiwać należy pojemności ok. 85% pojemności – co daje 63Ah.

Poniżej film z przeprowadzonych testów:

Podsumowanie

Jeżeli chodzi o prąd rozruchowy, to akumulator wykazał się dobrymi parametrami zarówno podczas pomiaru prądu rozruchowego jak i podczas obciążenia. Porównując parametry z niedawno badanym Viking’iem – to bardzo dobry wynik. Pomiar pojemności jednak pozostawia wiele do życzenia – oszacowana pojemność 41Ah przy 74Ah deklarowanych przez producenta, to wynik dużo poniżej oczekiwań – nawet biorąc pod uwagę niską temperaturę. W tym przypadku Viking wykazał się lepszymi parametrami (dla przypomnienia 56Ah).

Już na wiosnę podczas pomiaru pojemności, akumulator “pochwalił” się dość niską pojemnością – wtedy podczas rozładowania prądem 5A w czasie 9 godzin, zmierzona pojemność wyniosła 45Ah – co w przeliczeniu na pojemność 20-to godzinną daje 54Ah. Analizując dalej – to pojemność 54Ah przy temperaturze 25oC – w temperaturze 6oC powinna dać właśnie w okolicy 41Ah.

Co ciekawe jego młodszy brat – Kozak KO440 – który też nie tak dawno badałem, po 1,5 roku trzyma parametry – nawet powiedziałbym że ma lepsze niż deklaruje producent. Jednak jest on zamontowany w samochodzie z silnikiem benzynowym, gdzie prądy rozruchowe są dużo mniejsze.

Chciałbym sprostować jeszcze jedną kwestię – nie tak dawno temu, twierdziłem że to prąd rozruchowy ma kluczowe znaczenie – jednak po przeprowadzeniu wielu testów i doświadczeń, mogę z pełną stanowczością stwierdzić że to pojemność jest tym parametrem, na który przede wszystkim należy zwrócić uwagę.

Czy kupiłbym ponownie ten akumulator – biorąc pod uwagę jego niską cenę – do samochodu z silnikiem benzynowym na pewno tak, jednak do diesla chyba bym poszukał czegoś innego.

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *