Kolejny test akumulatora Kozak KO740

image_pdf

Ponieważ w chwili obecnej posiadam drugi akumulator – Viking Bronze 73Ah, który ostatnio zawitał w moim warsztacie, postanowiłem ponownie przetestować akumulator który sprawdzałem na wiosnę. Ciekaw byłem jak wyglądają jego parametry w obecnych temperaturach, oraz jak wypada jego sprawność po ponad dwóch latach eksploatacji.

Powiązane wpisy

Testowany egzemplarz to Kozak KO740 o prądzie rozruchowym rzędu 720A oraz pojemności 74Ah. Akumulator został zakupiony w sierpniu 2017 roku i od tego czasu jest zamontowany w samochodzie Citroen C5 2.0 HDI.

Najważniejsze parametry:

  • pojemność: 74Ah
  • prąd rozruchowy: 720A (wg. normy EN)
  • wymiary: 278 x 175 x 175 mm (dł x szer x wys)
  • stan: używany( ponad 2 lata)
  • data zakupu: 08.2017
  • cena: 217 zł (w dniu zakupu)

Akumulator zostanie poddany następującym testom:

  • pomiar gęstości elektrolitu
  • pomiar parametrów miernikiem BT-360
  • pomiar spadku napięcia podczas obciążenia testerem TBP500
  • pomiar pojemności przez rozładowanie prądem 20-godzinnym

Wszystkie pomiary będą wykonywane w dość niskiej temperaturze otoczenia 6oC.

Pomiar gęstości elektrolitu

Akumulator był ładowany jakieś dwa miesiące temu, gęstość elektrolitu na poziomie 1,27-1,28g/cm3 – mogłoby być trochę więcej przy temperaturze 6oC, ale nadal mieści się w normie. Elektrolit czysty – próba jego wymieszania nie wykazała żadnych dodatkowych zabarwień ani zanieczyszczeń.

Pomiar parametrów miernikiem BT-360

Pomiar miernikiem wykazał następujące parametry:

  • napięcie spoczynkowe: 12,88V
  • rezystancja wewnętrzna: 4,54mOhm
  • prąd rozruchowy: 635A (na 720A zadeklarowanych przez producenta)
  • stopień naładowania (SOC): 98%
  • stopień zużycia (SOH): 64%

Pomiar spadku napięcia pod obciążeniem

Akumulator został podłączony do testera TBP500, oraz obciążony prądem rzędu 1/2 prądu rozruchowego (ok. 350A). Przy obecnej temperaturze, napięcie podczas obciążenia nie powinno spaść poniżej 9,4V.

Jak widać na zdjęciu powyżej – napięcie zatrzymało się na wartość ok. 10,2V

Pomiar pojemności

Akumulator został obciążony prądem 20-godzinnym – 3,75A. Proces rozładowania trwał dość krótko – bo zaledwie 9 godzin i 7 minut. Zmierzona pojemność podczas tego obciążenia wyniosła 34,18Ah – wykres z procesu rozładowania poniżej:

Rozładowanie akumulator prądem 3,75A

Aby oszacować pojemność 20-to godzinną skorzystałem z twierdzenia Peukerta dla współczynnika 1,3 – wynosić będzie w przybliżeniu 41Ah. Biorąc pod uwagę temperaturę, oczekiwać należy pojemności ok. 85% pojemności – co daje 63Ah.

Poniżej film z przeprowadzonych testów:

Podsumowanie

Jeżeli chodzi o prąd rozruchowy, to akumulator wykazał się dobrymi parametrami zarówno podczas pomiaru prądu rozruchowego jak i podczas obciążenia. Porównując parametry z niedawno badanym Viking’iem – to bardzo dobry wynik. Pomiar pojemności jednak pozostawia wiele do życzenia – oszacowana pojemność 41Ah przy 74Ah deklarowanych przez producenta, to wynik dużo poniżej oczekiwań – nawet biorąc pod uwagę niską temperaturę. W tym przypadku Viking wykazał się lepszymi parametrami (dla przypomnienia 56Ah).

Już na wiosnę podczas pomiaru pojemności, akumulator “pochwalił” się dość niską pojemnością – wtedy podczas rozładowania prądem 5A w czasie 9 godzin, zmierzona pojemność wyniosła 45Ah – co w przeliczeniu na pojemność 20-to godzinną daje 54Ah. Analizując dalej – to pojemność 54Ah przy temperaturze 25oC – w temperaturze 6oC powinna dać właśnie w okolicy 41Ah.

Co ciekawe jego młodszy brat – Kozak KO440 – który też nie tak dawno badałem, po 1,5 roku trzyma parametry – nawet powiedziałbym że ma lepsze niż deklaruje producent. Jednak jest on zamontowany w samochodzie z silnikiem benzynowym, gdzie prądy rozruchowe są dużo mniejsze.

Chciałbym sprostować jeszcze jedną kwestię – nie tak dawno temu, twierdziłem że to prąd rozruchowy ma kluczowe znaczenie – jednak po przeprowadzeniu wielu testów i doświadczeń, mogę z pełną stanowczością stwierdzić że to pojemność jest tym parametrem, na który przede wszystkim należy zwrócić uwagę.

Czy kupiłbym ponownie ten akumulator – biorąc pod uwagę jego niską cenę – do samochodu z silnikiem benzynowym na pewno tak, jednak do diesla chyba bym poszukał czegoś innego.

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *