Test akumulatora Kozak KO440

Nadszedł czas aby przetestować kolejny akumulator, który został przez mnie zakupiony 1,5 roku temu. Akumulator jest zamontowany w samochodzie żony – Renault Twingo z silnikiem benzynowym 1,2 16V. Testowany akumulator Kozak KO440 posiada pojemność 44Ah oraz prąd rozruchowy 480A według normy EN – oto on w całej okazałości.

Najważniejsze parametry:

  • pojemność: 44Ah
  • prąd rozruchowy: 480A (wg. normy EN)
  • wymiary: 207x175x175 (dł x szer x wys)
  • stan: używany (1,5 roku)
  • data zakupu: kwiecień 2018
  • gwarancja: 2 lata
  • cena: 160zł (w dniu zakupu)

Akumulator zostanie poddany szeregu testów:

  • pomiar gęstości elektrolitu
  • pomiar parametrów miernikiem BT-360
  • pomiar spadku napięcia podczas obciążenia
  • pomiar pojemności przez rozładowanie prądem 20-godzinnym

Samochód w którym był zamontowany akumulator porusza się tylko i wyłącznie w mieście na dość krótkich odcinkach, ostatnie ładowanie odbyło się pół roku temu. Wszystkie pomiary będą wykonywane w temperaturze otoczenia 12,7oC.

Pomiar gęstości elektrolitu

Elektrolit w akumulatorze czysty, bez zanieczyszczeń a jego gęstość wyniosła 1,30g/cm3. To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę że ładowanie w samochodzie raczej oscyluje na dość niskim, aczkolwiek akceptowalnym poziomie.

Bardzo wysoka gęstość elektrolitu na poziomie 1,30 g/cm3

Ze względu na fakt iż akumulator jest w pełni naładowany – przejdę do następnych pomiarów.

Pomiar parametrów miernikiem BT-360

Po podłączeniu miernika, ten ukazał następujące parametry:

  • napięcie spoczynkowe: 12,88V
  • rezystancja wewnętrzna: 6,24 mOhm
  • oszacowany prąd rozruchowy: 470A (na 480A zadeklarowanych przez producenta)
  • stopień naładowania (SOC): 98%
  • stopień zużycia (SOH): 76%

Pomiar spadku napięcia podczas obciążenia

Akumulator został obciążony prądem ok. 100A w czasie ok. 10 sekund. Najniższe zarejestrowane napięcie wyniosło 11,27V. Jak widać na wykresie poniżej, po ok. 5 sekundach napięcie zaczęło nieznacznie wzrastać, co wskazuje że akumulator jest w dobrym stanie.

Wykres spadku napięcia podczas obciążenia

Pomiar pojemności akumulatora

Akumulator został podłączony do miernika pojemności i obciążony stałym prądem 20-godzinnym (2,2A) za pomocą sztucznego obciążenia. Cały proces trwał 19 godzin i 11 minut – naprawdę nie spodziewałem się. Biorąc pod uwagę temperaturę elektrolitu na poziomie 12oC, liczyłem na uzyskanie pojemności rzędu 90% (44Ah x 90% = 39,6Ah), a jednak Kozak „pochwalił” się pojemnością aż 42,51Ah !!! Można więc przypuszczać że w temperaturze 25oC ta pojemność będzie jeszcze większa.

Rozładowanie akumulatora prądem 2,2A – zmierzona pojemność to 42,51Ah

Po rozładowaniu dokonałem jeszcze raz pomiaru gęstości elektrolitu i ta wyniosła dokładnie 1,14g/cm3

Gęstość elektrolitu po rozładowaniu akumulatora.

Podsumowanie

Pomimo że akumulator nie jest już nowy, jego parametry (pojemność, prąd rozruchowy) pokrywają się z danymi producenta. Biorąc pod uwagę trasy jakie pokonuje samochód, akumulator z łatwością utrzymuje stopień naładowania – pomimo że gdy sprawdzałem napięcie ładowania na biegu jałowym bez obciążenia, to ładowania wahało się w okolicy 13,8V.

Gdy zestawimy parametry akumulatora, z jego niską ceną – można śmiało stwierdzić, że zakup tego modelu jest opłacalny i jeżeli jego parametry nadal będą utrzymywane na podobnym poziomie, z pewnością to dobry wybór.

Nie pozostało już nic innego jak naładować akumulator.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *