Test akumulatora Exide Premium

image_pdf

Ponieważ wpadł mi w ręce kolejny akumulator – postanowiłem go przetestować i przedstawić Wam wyniki. Producentem akumulatora jest Exide Technologies – grupa do której należy również Centra. Seria Premium charakteryzuje między innymi technologia Carbon Boost (płyty ujemne posiadają dodatki węglowe), przez co akumulator rzekomo ma się ładować dwa razy szybciej niż klasyczny akumulator.

Zastanawiałem się w jaki sposób ma być to zrealizowane i jedyne co mi przyszło do głowy, to być może sprawność elektryczna akumulatora jest na wyższym poziomie, albo że akumulator można ładować dwa razy większym prądem, ale takiej informacji w instrukcji obsługi nie znalazłem, niestety producent w odpowiedzi na mojego maila odesłał mnie do strony https://www.akumulator.pl/technologie/carbon-boost/ która nic więcej nie wyjaśniła.

Akumulator został kupiony 1,5 roku temu i cały ten czas współpracował z silnikiem benzynowym 1,2 w Fiacie Punto, należałoby się spodziewać że powinien być w bardzo dobrym stanie, tym bardziej biorąc pod uwagę wyższą serię produktu i 3 letnią gwarancję. Wyniki testu będę porównywał z bardzo podobnym egzemplarzem – Kozak KO440 – którego jestem posiadaczem i pomimo niskiej ceny w dniu zakupu jego parametry nadal pozostają na bardzo wysokim poziomie.

Najważniejsze parametry:

  • pojemność: 47Ah
  • prąd rozruchowy: 450A (wg. normy EN)
  • wymiary: 207x175x175 (dł x szer x wys)
  • stan: używany (1,5 roku)
  • data zakupu: listopad 2018
  • gwarancja: 3 lata
  • cena: 250zł (w dniu zakupu)

Akumulator zostanie poddany szeregu testów:

  • pomiar parametrów testerem BT-360
  • pomiar spadku napięcia podczas obciążenia prądem
  • pomiar pojemności przez rozładowanie prądem 20-godzinnym

Akumulator został przed testem naładowany, ale niestety ze względu na brak dostępu do elektrolitu to jedynie co mogłem zrobić, to po całkowitym rozładowaniu wprowadziłem do akumulatora podczas ładowania ok. 55Ah pojemności – należałoby uznać więc że ten jest w pełni naładowany.

Pomiar parametrów testerem BT360

Po podłączeniu miernika, ten ukazał następujące parametry:

  • napięcie spoczynkowe: 13,14V
  • rezystancja wewnętrzna: 7,14 mOhm
  • oszacowany prąd rozruchowy: 415A (na 450A zadeklarowanych przez producenta)
  • stopień naładowania (SOC): 98%
  • stopień zużycia (SOH): 66%

Pomiar spadku napięcia podczas obciążenia

Akumulator został obciążony prądem 220A przez okres ok. 10 sekund a jego napięcie nie powinno spaść poniżej 9,6V

Napięciu pod koniec pomiaru spadło do poziomu 10,4V co jest bardzo dobrym wynikiem.

Pomiar pojemności

Akumulator został obciążony prądem 2,35A i rozładowany do napięcia 10,5V, oto wykres z procesu rozładowania.

Ponieważ akumulator rozładowywał się 16 godzin dokonałem obliczenia jego pojemności 20-godzinowej i ta wyniosła ok. 40Ah.

Podsumowanie

Szczerze mówiąc spodziewałem się lepszego efektu – biorąc pod uwagę dość krótką eksploatację i serię Premium należało się spodziewać lepszych wyników. Oczywiście należy wziąć pod uwagę że test był wykonywany w temperaturze 10oC, ale mimo wszystko Kozak był testowany w temperaturze 12,7oC i wykazał się o wiele lepszymi parametrami.

Oczywiście nie należy skreślać całkowicie akumulatorów Exide Premium – być może to kwestia tego konkretnego egzemplarza, którego historii eksploatacji w szczegółach nie znam. W kwestii ekonomiki – biorąc pod uwagę że akumulator Exide kosztował w dniu zakupu 250zł a Kozak 160zł – chyba każdy może sobie odpowiedzieć na pytanie czy i który akumulator warto kupić.

Poniżej prezentuję porównanie akumulatorów o których wspomniałem na początku:

Cały materiał z pomiaru akumulatora można zobaczyć poniżej – dość dużo materiału również zostało poświęcone technologii Carbon Boost:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *