Tester akumulatorów TBP500

Nie tak dawno temu opisywałem mój tester akumulatorów – pamiętacie pewnie że chciałem go trochę zmodyfikować, bo nie dość że wskazania woltomierza znacznie odbiegały od faktycznych, to jakość wykonania również pozostawiała wiele do życzenia. Jednak jak policzyłem wszystko co chciałbym w nim wymienić, to okazało się że cena tych elementów przewyższa cenę samego testera. No i to dość niewielkie obciążenie …

Już przy zakupie poprzedniego testera miałem świadomość, że koszt takiego który by spełniał wszystkie moje wymagania sięga 1000 złotych, aż pewnego dnia natknąłem się na taki oto model:

Tester od razu przypadł mi do gustu – płynnie regulowane obciążenie do 500A, dwa duże wskaźniki, grube kable – nie zastanawiając się długo zamówiłem egzemplarz. Niestety sklep w którym go zamówiłem, kilka dni zwodził mnie tłumacząc się brakiem towaru na hurtowniach, więc zrezygnowałem z zakupu, kontynuując poszukiwania.

Znalazłem bliźniaczy model innej firmy – przy okazji w jeszcze niższej cenie. Tym razem potwierdziłem dostępności i zamówiłem tester francuskiej firmy GYS – model TBP500

Firma GYS zajmuje się produkcją spawarek, ładowarek – więc pomyślałem że tester będzie całkiem niezłej jakości, nawet jak na tak niską cenę. Urządzenie zostało dość dobrze zabezpieczone podczas transportu. Zestaw zawiera tester oraz instrukcję obsługi – szkoda że w dołączonej instrukcji nie ma w języka polskiego, aczkolwiek można ją znaleźć na stronie producenta. Dla interesowanych – instrukcja.

Krokodylki oraz kable wyglądają na bardzo porządne. Porównałem podczas kilku próbnych pomiarów wskazania mierników – wskaźniki są dobrze skalibrowane i pokrywają się z odczytami na innych miernikach.

Z instrukcji obsługi wynika, że aby poprawie przeprowadzić test, akumulator powinien być naładowany co najmniej w 75%. Następnie należy podłączyć akumulator i obciążyć go prądem:

  • 1/2 prądu rozruchowego
    lub
  • 3 x pojemności

Obciążenie należy utrzymać przez 15 sekund, po czym należy odczytać pozycję woltomierza. Wskaźnik ten jest wyskalowany w taki sposób, aby można było odczytać spadek napięcia w zależności od temperatury i odpowiednio zinterpretować wynik.

Podobnie wygląda amperomierz – prócz wskazań prądu obciążenia, ze wskaźnika można wyznaczyć prąd rozruchowy lub pojemność badanego akumulatora:

Nie pozostało nic innego, jak przeprowadzić pierwszy test – badany akumulator to Viking o pojemności 73Ah i prądzie rozruchowym 640A – dlatego starałem się go obciążyć prądem ok. 320A – poniżej film z próby:

Jak można było zauważyć podczas testu, pojawił się problem z ustaleniem obciążenia. To o dziwo rosło wraz ze wzrostem temperatury, jest to o tyle zastanawiające, że rezystancja drutu oporowego zazwyczaj rośnie podczas nagrzewania, co raczej miałoby odwrotny skutek – prąd obciążenia powinien spadać a nie rosnąć – będę musiał to jeszcze przeanalizować.

Prócz pomiaru spadku napięcia akumulatora podczas obciążenia, tester ma możliwość pomiaru ładowania oraz pomiar spadku napięcia podczas uruchamiania silnika – ale szczerze powiedziawszy – taki test można wykonać dowolnym woltomierzem – o czym pisałem w artykule o sprawdzeniu stanu akumulatora w domowych warunkach.

Reasumując – na chwilę obecną jedynym minusem jest kwestia ustalenia prądu obciążenia, który zmienia się wraz ze wzrostem temperatury – ale wydaje mi się że to kwestia wprawy i po kilku pomiarach uda mi się odpowiednio ustawiać potencjometr. Następna sprawa to sygnał dźwiękowy, informujący o zakończeniu pomiaru który według instrukcji powinien się aktywować po 15 sekundach, jednak analizując nagranie, wychodzi na to, że już sygnał aktywuje się już po 10 sekundach.

Poza tymi dwoma minusami, naprawdę nie ma się do czego przyczepić. Kable oraz krokodylki wyglądają bardzo dobrze, wskazanie woltomierza oraz amperomierza pokrywają się z innymi miernikami – biorąc pod uwagę cenę innych urządzeń tego typu – nie pozostaje nic innego jak polecić tester.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *