Tester akumulatorów Autool BT-360

Chciałbym Wam przedstawić mój tester którego używać będę do umieszczanych tutaj doświadczeń. Jest to popularny i coraz bardziej znany model producenta Autool BT-360.

Podstawowe parametry akumulatora

Od razu zaznaczam że nie jest to żaden profesjonalny sprzęt – ale biorąc pod uwagę charakter moich zainteresowań, jest w zupełności wystarczający. Można łatwo znaleźć w sieci porównania wyników z dużo droższymi i profesjonalnymi testerami i okazuje się że ten, pomimo swojej niskiej ceny, sprawdza się całkiem dobrze – wyniki pomiarów akumulatorów w porównaniu z innymi dużo droższymi testerami nie odbiegają zbytnio.

Tester posiada kilka języków – w tym polski, ale polecam jednak angielski, ponieważ tłumaczenie pozostawia wiele do życzenia. Po podłączeniu do akumulatora urządzenie uruchamia się, następuje wybór języka oraz typu akumulatora. Możemy zbadać akumulatory kwasowo-ołowiowe – regularne, AGM, żelowe i kilka innych typów. Kolejnym krokiem jest wybór standardu w którym jest wykonany akumulator. Najczęściej na akumulatorach znajdziemy normę EN – w której podawany jest prąd rozruchowy akumulatora, prócz tej dostępne są JIS, DIN, SAE i IEC.

Miernik umożliwia pomiar sprawności oraz stan naładowania akumulatora – są to odpowiednio parametry SOH (State of Health) – czyli stan zużycia oraz SOC ( State of Charge ) – stan naładowania oraz rezystancję wewnętrzną. O ile stan naładowania nie trzeba zbytnio tłumaczyć, to stan zużycia w/g rożnych producentów testerów należy interpretować następująco:
– wartość większa niż 80% – stan akumulatora jest bardzo dobry
– wartość pomiędzy 60-80% – stan jest dobry
– wartość pomiędzy 45-60% – stan jest zły i niebawem będzie wymagać wymiany

Oczywiście pomiary najlepiej dokonać po ok. 48h od pełnego naładowania akumulatora, kiedy napięcie spoczynkowe akumulatora ustabilizuje się, ponieważ jest ono brane pod uwagę przy pomiarze stanu zużycia.

Prócz tego urządzenie umożliwia pomiar spadku napięcia podczas uruchamiania samochodu – jest to kolejny parametr który umożliwia oszacowanie stanu akumulatora – napięcie podczas rozruchu nie powinno spaść poniżej 9V.

Pomiar napięcia podczas rozruchu

Dodatkowo można sprawdzić napięcie ładowania przez alternator na biegu jałowym oraz pod obciążeniem – najlepiej w okolicy 2 tyś obrotów. Dodam tylko że napięcie ładowania – na klemach akumulatora – powinno oscylować w granicy 13,7V do 14,4 V.

Pomiar napięcia ładowania przez alternator

Jak widać tester pomimo swojej niskiej ceny, umożliwia wykonanie szeregu pomiarów które nawet niedoświadczonym osobom mogą wiele powiedzieć na temat akumulatora czy też alternatora. Dzięki niemu można uniknąć nieprzyjemności związanych z brakiem możliwości uruchomienia samochodu wtedy kiedy będzie on najbardziej potrzebny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *