Autor Wątek: Akumulator - elektrolit - oznaki zużycia  (Przeczytany 101 razy)

dovectra

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
Akumulator - elektrolit - oznaki zużycia
« dnia: Październik 02, 2020, 13:43:22 pm »
Cześć
Pewnego razu w trakcie jazdy auto mi zgasło mrugając wszystkimi kontrolkami.
Coś z prądem ! pomyślałem. Ale co? alternator , akumulator czy przewody?
Wyskoczyłem z auta i cóż widzę pod maską, luźna klema.
MOja wina, coś grzebałem pod maską kilka dni wcześniej ( oczywiście jakiś tjuning) i  nie dokręciłem.
Podratowawszy się prądem przez kable od życzliwego sołtysa, pognałem na chatę by go naładować.
(oczywiście klemy dokręciłem.
POd domem aku  zaczął zdychać ponownie, czyli alternator nie dał rady.
Pacjent to 1,5 roczny Jenox gold 63  Ah. Kupiłem go bo polski, poza tym rodzina tam pracuje.
Ojciec miał tylko lidlową ładowarkę którą podłączyłem i po 12 godzinach powiedziało że jest dobrze.
Włozyłem do auta i jeździłem sobie 3-m-ce.
Wczoraj chciałem sprawdzić gęstość elektolitu, i wyniosła 1,25 g/cm3.
Wg wiedzy od Was i z internetów powinno być 1,28g/cm3.
Podładowałem ładowarką sena, (taka biedronkowa), ale nie ruszyło się, więc podładowałem jeszcze 5 razy, ale ostatnie ładowania na 14,7 v tylko kilka minut trwały. A gęstość nie zrobiona.
Pożyczyłem prostownik, z lat 990-tych z regulacją, ustawiłem 3-4 a i dawaj ładować.
Po 3 godzinach prąd spadł do 0A, ale zmierzyłem miernikiem napięcie na klemach 3V?
Akumulator gazował ale nie jakoś gotująco się.
Gęstość wzrosła 1,26 g/cm3.
Ale elektrolit zrobił się mętnawy.
Co poszło nie tak?

Tadek Marczuk

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 54
    • Zobacz profil
Odp: Akumulator - elektrolit - oznaki zużycia
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 03, 2020, 05:13:53 am »
Napięcie mierzone po zakończeniu ładowania 3V ? na 100% jakiś błąd pomiaru.Zrób prosty test podłacz żarówkę samochodową 12V jak zaświeci normalnie, czyli jasno to, albo w mierniku baterie na wyczrpaniu lub miernik do sprawdzenia.Napisałeś prąd spadł do zera tu też występuje raczej niedoskonałość  amperomierza zamontowanego w prostowniku.Elektrolit mętny to norma podczas ładowania, najważniejsza jest temperatura elektrolitu.Oczywiście jak elektrolit robi się brązowy, czerwony, szary, czarny to oznacza, że  jest źle z akumulatorem.Często z gęstości 1,26g/cm3 zmierzonej zaraz po zakończeniu ładowania po 24/48h robi się1,28g/cm3.We wszystkich celach mierzyłeś gęstość elektrolitu?.

dovectra

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
Odp: Akumulator - elektrolit - oznaki zużycia
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 03, 2020, 10:31:02 am »
Dzięki.
MIerzyłem gęstość na wszystkich celach, oczywiście na skrajnych to bliżej 1,25-1,26 g/cm3, a w środkowych trochę lepiej 1,26-1,27 g/cm3. POmiar zaraz po ładowaniu.
Ale zmierzyłem dziś po dwóch dniach i nadal 1,25-26g/cm3,
Jakby spadło. temp w warsztacie około 15 st.
A pomiar mnie zadziwił, mierzyłem przez 5 godzin akumulatorr na pusto wczoraj i nie było wahań.
Sprawdze baterię.

dovectra

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
Odp: Akumulator - elektrolit - oznaki zużycia
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 12, 2020, 21:39:59 pm »
Doładowałem aku mojego Jenoxa Golda 63 Ah, prostownikiem z dołączonym fazowym regulatorem (jednak brzęczy) i Foxurem.
Gęstość w czterech celach 1,28 g/cm3 a w dwóch 1,26-27 g/cm3.
Po obejrzeniu filmu Tadka Marczuka zrobiłem test i pomiąchałem akumulatorem.
NIestety w tych gorszych celach srebrny pył/ opadła masa z minusa.
Wnioski:
-Po padnięciu w trasie akumulatora i rozruchu z kabli, dostał za duży prąd (zresztą Tomek o tym film zrobił).
 I dostał za mocno po zadku - cela plusowa najgorsza. Jest to jak widać delikatny model.
Albo moje ładowanie prądem 4A, i do 16,2 V go dobiło??


« Ostatnia zmiana: Październik 12, 2020, 21:49:06 pm wysłana przez dovectra »

Tomek

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Wiadomości: 61
    • Zobacz profil
Odp: Akumulator - elektrolit - oznaki zużycia
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 14, 2020, 06:43:30 am »
Wnioski:
-Po padnięciu w trasie akumulatora i rozruchu z kabli, dostał za duży prąd (zresztą Tomek o tym film zrobił).
 I dostał za mocno po zadku - cela plusowa najgorsza. Jest to jak widać delikatny model.
Albo moje ładowanie prądem 4A, i do 16,2 V go dobiło??
Zwróć uwagę która strona akumulatora w Twoim samochodzie znajduje się bliżej źródła ciepła w komorze silnika - jeśli plusowa to alternator ugotował akumulator zbyt dużym prądem.
Zauważyłem zazwyczaj że największy problem jest zazwyczaj ze skrajnymi celami - które mają większą powierzchnię "styku" z zewnętrznymi źródłami ciepła. To właśnie temperatura jest największym wrogiem akumulatora.
Poza tym zazwyczaj to nie jest tak że akumulator pada z dnia na dzień - to jest dość powolny proces i może być w Twoim przypadku że alternator dokonał zniszczenia, a prostownik wbił tylko ostatni gwóźdź do trumny.
Ale jeżeli akumulator trzyma nadaj pojemność to nie ma się czym martwić - delikatny osad nie jest jeszcze powodem do zmartwień  ;)
« Ostatnia zmiana: Październik 14, 2020, 06:45:07 am wysłana przez Tomek »

dovectra

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
Odp: Akumulator - elektrolit - oznaki zużycia
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 14, 2020, 11:12:53 am »
Dzięki.
Właśnie cela  plusowa jest od silnika i ona ma najgorsze parametry.
Pozdrawiam

staniew

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 58
    • Zobacz profil
Odp: Akumulator - elektrolit - oznaki zużycia
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 14, 2020, 20:24:06 pm »
Jeżeli Aku ma za ciepło ,a jest trochę luzu,to można obłożyć go ekranem izolującym takim,który montuje się za grzejnikami w mieszkaniach.Dodatkowo okleić taśmą kaptonową .

dovectra

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zobacz profil
Odp: Akumulator - elektrolit - oznaki zużycia
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 15, 2020, 08:48:11 am »
To stare auto c-citroen xantia gdzie jest pod maską dużo luzu i wiatr hula.
Do silnika to więcej niż 50 cm, a akku sąsiaduje z filtrem powietrza.
Więc chyba silnik nie grzeje jakoś specjalnie aku, juz szybciej alternator  go ugotował jak się rozładował.